lørdag 14. april 2012

Bygge eget bur?

Jeg elsker å lage ting, enten det er scrapbooking, renovere gamle möbler eller annet man kan lage med hendene. Og nå har jeg begynt å lure på om jeg skal lage et eget rottebur. Inspirasjonen har jeg fått inne på RIF, det svenske rotteforumet.
Der inne er det flere som holder på å bygge egne rottebur, og de er virklig fiiine (og helt ärlig hadde et slikt bur passet mye bedre inn med interöret jeg har også, enn disse plastburene).

(Bildet er lånt fra RIFs forum, og hun som har laget det, går under nicket novaasv. I bloggen sin viser hun prosessen med å bygge buret. Hun har også lagt ut bilder etter at rottene hennes flyttet inn og man ser litt hvordan det funger i praksis. Bilder er her).

Jeg har sett for meg et bur i fire etasjer, slik at jentene kan bo i to plan, og guttene i to. Jeg får ta noen dager i tenkeboksen, og så se om det er gjennomförbart. Jeg må finne en lösning for å beskytte treverket mot rotteurinen, da jeg ser for meg at den vil trekke inn i treet og begynne å lukte. Jeg vil også ha höyere kanter rundt hyllene (ihvertfall en av hyllene), slik at jeg får ha bunnmateriale som rottene kan grave i. Begge rottene jeg har nå, elsker å grave. Og så må jeg gnagesikre buret på et vis også.

Flere oppdateringer om burplanene kommer når jeg har fått tenkt litt, enten ideen förer frem eller blir forkastet.

2 kommentarer:

  1. hei! så ikke på bildene så godt men det så t som om veggene er av glass, vill ikke anbefale det da det ikke er noe god ventilasjon :P
    Dessuten er det veldig praktisk å ha netting vegger da det er enklere å henge opp ting!
    Har selv laget mitt eget rottebur av ett IKEA skap, det er ett helt ok bur men vurderer å kjøpe ett nytt ferdig.. Rottene er veldig gla i å bite i det P ^^

    SvarSlett
  2. hihi, så nå at det var netting :D jeg syns buret var driiiit fancy! men pass på at de ikke kan tygge på lysene :P

    SvarSlett